lördag 6 juni 2020

Sommarläsning

Hej!
Jag har inte skrivit ett ord om läsningens betydelse för barns utveckling. Jag skulle ha kunnat säga; "för barns språkutveckling", men jag sträcker mig längre, vilket stöds av forskning.

För att inte hänga ut mina egna barn för mycket; men det har varit tandagnisslan och tårar under skolgången; NU SKA VI LÄSA!
Det har varit fullt sjå att hitta den rätta boken för den ena, medan den andra kom lätt in i Harry Potter och så var han uppslukad! Den tredje hittade alla möjliga sätt att krypa under radarn.
Summa summarum; de har dock haft nytta av den läsning som blev gjord. Mycket nytta.

Som tjatande förälder är jag glad över den tid jag la ner (jag var som tur var inte lärare på den tiden ;) ). Jag förstod ändå vikten av läsning, tack vare barnens lärare parat med min egen nyfikenhet.

Att idag ha en dyslektiker som tar på sig uppdrag som sekreterare för en förening och skriver protokoll, OK med en del stavfel, men som med gott mod använder de hjälpmedel som finns, är fantastiskt! Det går ju!
Det kostade då! Men det är så mycket värt nu och för resten av livet.

Så inför sommarlovet vill jag uppmana alla, att fylla en kasse med böcker från biblioteket. Hellre för många, än för få.... och så LÄS!



Nedan lägger jag en länk, om läsningens betydelse m.m. (hoppas den fungerar...). Den som orkar; läs den för lite djupare förståelse.

https://teams.microsoft.com/_#/docx/viewer/teams/https:~2F~2Fmalungsalen.sharepoint.com~2Fsites~2FSlenklass2~2FDelade%20dokument~2FGeneral~2FL%C3%A4sning.docx?threadId=19:f5c663a7886543838358729774aefbe0@thread.skype&baseUrl=https:~2F~2Fmalungsalen.sharepoint.com~2Fsites~2FSlenklass2&fileId=b892edab-c515-46b9-af27-70507f94b8f4&ctx=files&rootContext=items_view&viewerAction=view





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar