fredag 2 oktober 2020

Kavelgris på Olnispa

 Vilken succé!

Under veckan som varit har Transtrands Hembygdsförening bjudit in alla elever på Sälens skola, att baka kavelgris samt besöka Skolmuséet.

Vi i 4:an rundade av veckan med besök under hela skoldagen. Större delen av klassen gick på förmiddagen och resterande efter lunch.

Vilka fantastiska elever! ”Glada”, ”nyfikna”, ”intresserade” och ”duktiga” var några av orden jag fick höra från Maud Ån och Barbro Samuelsson. Jag lägger till artiga och trevliga dessutom.

Maud stod mitt i baket hela dagen, förklarade och visade. Eleverna gjorde exakt som hon sa, det såg jag med egna ögon, då jag fick tillfälle till. Direkt efter baket fick de smaka på kavelgris med smör på. Barbro guidade eleverna i den gamla skolan. Några var så intresserade, att de bad om att få följa med på ytterligare en guidning, för att kunna ställa ännu fler frågor om hur det var förr, supa in atmosfären och följa med i en resa tillbaka i tiden.

När det inte var bak eller guidning, så arbetade de med uppgifter de tagit med. Lekpauser utomhus togs också i olika mängd. Alla lekte tillsammans. Vi avslutade både förmiddags- och eftermiddagspasset med högläsning ur ”Rum 213”. 

Alla fick med sig kavelgris hem idag. Några kunde inte vänta utan öppnade sin påse och nallade lite. Mums!

Stort TACK till Transtrands Hembygdsförening, Olnispa, Maud Ån och Barbro Samuelsson!

Och inte minst - stort TACK till alla underbara elever!

/Marie











 

 

1 kommentar:

  1. Fantastiskt! 😃👏
    Och vilken god kavelgris 😍
    Tusen tack för att just ni hänger med våra barn!

    SvaraRadera