Hej!
Vi har nu rivstartat terminen!
Idag har jag träffat Poliserna och imorgon får jag också träffa Tjuvarna i
klassrummet.
I svenska tränar vi på att ”Tala och redogöra”. Efter
en introduktion har eleverna fått förbereda en redogörelse/ett ”tal”. De har
förberett en s.k. tankekarta med stödord. Därefter har de fått träna på sitt
tal, utifrån sin tankekarta. De flesta tränade i par, dvs. de höll tal för en
kamrat. Tiden för talet bör vara ca 2-3 minuter, inte kortare och inte
nödvändigtvis längre.
Redogörelsen sker antingen inför hela gruppen eller i grupper om 3 elever.
Grupperna bestämmer jag.
Från början ville ingen tala inför hela klassen, men så ångrade sig någon. ”Om
någon annan gör först, så kanske jag kan”.
En modig tjej började och det gick SÅ bra! Det blev
inte enligt plan, men riktigt bra! Publiken lyssnade nyfiket och uppförde sig
exemplariskt. Därefter var det dock ingen som vågade. Då gick två elever med om
att lotta turordning. Det blev ytterligare en tjej. Därefter följde ytterligare
elever, som tog modet till sig. Inget blev som de tänkt, men väldigt bra ändå.
Det är bara de själva som vet vad de egentligen skulle ha sagt (och jag,
eftersom jag gått runt och stöttat under planeringen). De klarade nervositeten
alldeles utmärkt.
Jag hoppas att någon av de som är kvar i gruppen också
tar mod till sig nästa lektion. Vi får se.
Och imorgon ska som sagt, Tjuvarna få smaka på samma
övning.
Hälsar
Marie
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar