tisdag 10 januari 2023

Läxa Geografi torsdag v 3

 Hej!

Under höstterminen har vi arbetat med Världens geografi. Den dominerande delen har handlat om natur- och kulturgeografi, dvs. hur jorden/marken ser ut och vilka processer som skapat detta samt var människor bor och hur hon anpassat sig och brukar marken - i stora drag. En del elever har utvecklat enkla resonemang kring dessa processer och får med "grundläggande innehåll och förklarar kortfattat med egna ord, medan andra elever har välutvecklade resonemang och får med "innehåll ur olika perspektiv, förklarar noga med exempel och motiverar sina slutsatser".

Den andra delen handlar om kartgeografi. 

Jag har testat av samtliga delar, vilket ligger till grund för mina bedömningar.

Idag hade jag ett s.k. eftertest, dvs. vad har lärts in och vad saknas, när det gäller kartgeografin?
Jag är inte nöjd med resultatet, vilket föranleder en läxa.
Eleven ska kunna namn och läge på alla världsdelar:
Nord- och Sydamerika, Antarktis, Europa, Afrika, Asien och Oceanien.
Världshaven; Atlanten, Stilla havet, Mexikanska golfen, Medelhavet, Indiska oceanien.
För den som vill träna mer, så föreslår jag Svarta havet, Kaspiska havet, Röda havet och Persiska viken.

Kartan (Geografi Världsdelar) bifogar jag i större format i en fil på Teams/Läxor/filer


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar